Introducció
He reunit en aquesta web els resultats d’una llarga recerca en antropologia visual sobre el rol de les imatges en el culte a María Lionza (Veneçuela). Imaginada i representada de maneres molt diverses, María Lionza és el centre d’un important culte religiós que inclou episodis de possessió espiritual. Aquesta recerca s’ha desenvolupat també a Catalunya i a Internet.
Des de l’inici, el meu objectiu va ser fer una recerca sobre les imatges i a través de les imatges. Volia investigar la significació cultural de les imatges religioses utilitzant mètodes visuals i experimentant amb modes de representació basats en la imatge.
Aquesta recerca multi-modal ha donat lloc a: films, fotografies, articles, un llibre, una web participativa i una exposició –que trobareu en aquesta web.
Gràcies a totes aquelles persones que m’han ajudat i especialment als creients i artistes vinculats al culte a María Lionza – Roger Canals
Publicacions
Aquí trobareu els textos que he escrit sobre el culte a María Lionza en anglès, francès, català i castellà. Aquests treballs giren al voltant de tres idees principals: la importància de la creativitat visual com a mode per a entrar en contacte amb les divinitats, la dimensió relacional de la mirada dins del context ritual i les possibilitats de la càmera i dels mètodes visuals com a eines per analitzar els fenòmens religiosos.
El llibre A Goddess in Motion. Visual Creativity in the Cult of María Lionza (Berghan Books, 2017) està disponible en versió de butxaca, en tapa dura i en llibre electrònic (ebook)
Articles i capítols del llibre
- Canals, Roger. 2021. “The intensive image. Transculturation, creativity and presence in the cult of María Lionza. HAU: Journal of Ethnographic Theory, 11 (1): 207-217. https://doi.org/10.1086/714067
- Canals, Roger. 2020. “Los espíritus interfaciales. Comunicación, mediación y presencia en el culto a María Lionza”. In Orobitg, G. (ed.), Medios indígenas: teorías y experiencias de la comunicación indígena en América Latina, 239-263. Frankfurt: Iberoamericana Vervuert.
- Canals, Roger. 2020. “Spirits against de Law. Visual evidence and forms of legal contestation in the practice of the Cult of María Lionza in Barcelona”. Ethnos, 85(3): 507-531. DOI: 10.1080/00141844.2019.1580303
- Canals, Roger. 2018. “The Mirror Effect: seeing and being seen in the cult of María Lionza (Venezuela)”. Visual Studies, 33 (2): 161-171. https://doi.org/10.1080/1472586X.2018.1470902
- Canals, Roger. 2018. “Studying Multi-Modal Religions: Migration and Mediation in the Cult of María Lionza (Venezuela, Barcelona, Internet)”. Visual Anthropology Review, 34 (2): 124-135. https://doi.org/10.1111/var.12169
- Canals, Roger. 2018. “VAR SUPPLEMENT: Roger Canals on Multi-Modal Projects”. Visual Anthropology Review.
- Canals, Roger. 2017. “Jean Rouch and the question of mobility. Notes on Petit à petit and the globalization of Afro-American religions”. Journal des Africanistes, 84 (1): 111-128. https://doi.org/10.4000/africanistes.5401
- Canals, Roger. 2016. “Le culte à María Lionza”. Anthropen: Le dictionnaire francophone d’anthropologie ancré dans le contemporain. Editions des Archives Contemporaines. DOI : https://doi.org/10.17184/eac.anthropen.005
- Canals, Roger. 2014. “Global Gods and Local Laws: Venezuelan immigrants in Barcelona”. In Isin, E.; Nyers, P. (ed.) Routledge Handbook of Global Citizenship Studies, 508-521. London: Routledge.
- Canals, Roger. 2014. “El doble joc de les imatges. Les estàtues religioses en el culte a María Lionza (Veneçuela)”. Quaderns-e de l’Institut Català d’Antropologia, 19 (1): 21-44.
- Canals, Roger. 2014. “Dioses de tarifa plana. El culto a María Lionza y las nuevas tecnologías”. In Mitos Religiosos Afroamericanos. Cultura y desarrollo, 227-257. Barcelona: Centre d’Estudis i Recerques Socials i Metropolitanes.
- Canals, Roger. 2013. “Le froid divin. Âme, corps et sens dans le culte à María Lionza (Venezuela)”. In Rougeon, M; Santiago J.P. (ed.) Pratiques religieuses afro-américaines. Terrains et expériences sensibles, 111-142. Louvain-la-Neuve: Académia-Bruylant/L’Harmattan.
- Canals, Roger. 2012. “Del indio mítico al mito indígena. La representación de la corte india en el culto a María Lionza y el socialiso del siglo XXI”. In Orobitg, G.; Celigueta, G. (ed.) Autoctonía, poder local y espacio global frente a la noción de ciudadanía, 225-256. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.
- Canals, Roger. 2012. “¿Más allá del dualismo? Reflexiones sobre la noción de “cuerpo” en el culto a María Lionza (Venezuela)”. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, LXVII (1): 241-266.
- Canals, Roger. 2011. “Les avatars du regard dans le culte à María Lionza (Venezuela)”. L’Homme. Revue Française d’Anthropologie, 198-199: 213-226.
- Canals, Roger. 2010. “Studying images through images. A visual ethnography of María Lionza’s cult in Venezuela”. In Spencer, S. (ed.) Visual Research Methods in the Social Sciences, 225-238. London: Routledge.
Films
El cinema permet captar aspectes del ritual difícilment expressables només en paraules, com ara el moviment dels cossos, la música, les emocions, el cromatisme o la importància de la cultura material. A més a més, gràcies al muntatge podem establir relacions de continuïtat i discontinuïtat entre diferents esdevenients i punts de vista, i experimentar amb la relació entre imatges, paraula i so.
He reunit aquí dos llargmetratges i dos curtmetratges sobre el culte a María Lionza. Tots han estat filmats a Veneçuela excepte Una deessa en moviment, on mesclo imatges provinents de Veneçuela, de Catalunya i d’Internet.
Els bastidors de Sorte (2006, CNRS-Images):
aquest curtmetratge ofereix un retrat íntim dels rituals a la Muntanya de Sorte.
Rostres d’una divinitat veneçolana (2007, CNRS-Images):
aquesta pel·lícula explora com els creients i els artistes reinventen la imatge de María Lionza, i com l’esperit de la deessa baixa en els rituals de possessió espiritual.
La sang i la gallina (2008, CNRS-Images):
aquest curtmetratge mostra un ritual de curació a Maracaibo.
Una deessa en moviment (María Lionza a Barcelona) (2016, the Wenner-Gren Foundation and Jordi Orobitg Produccions):
aquesta pel·lícula és un assaig reflexiu on comparo la pràctica del culte a Veneçuela, Catalunya i a Internet.
Exposició
Entre 2020 i 2021, el Museu Etnològic de Barcelona va acollir l’exposició María Lionza, una deessa en moviment. Es tractava d’una exposició gratuïta que per primera vegada mostrava al públic de la ciutat el ric univers visual que caracteritza aquesta pràctica religiosa. L’exposició s’organitzava a partir de tres eixos principals: el ritual religiós, l’art i les xarxes socials.
Com a antropòleg, considero que els projectes expositius són de gran importància pel fet que permeten apropar la nostra recerca a un públic no especialitzat. Les exposicions també poden generar espais de trobada i de reflexió. En aquesta secció trobareu imatges de l’exposició així com un vídeo de presentació.
El nom primitiu de María Lionza és Yara; nascuda a la regió de Yaracuy, era una bella indígena d’ulls verds…
Iván Drenikoff - Andhi
Web participativa
Entre 2016 i 2019, vaig tenir activada una web participativa sobre el culte a María Lionza. Aquesta web estava plantejada com una eina de recerca: permetia als creients enviar imatges pròpies sobre el culte a María Lionza –i alhora comentar les imatges dels altres. Gràcies a aquest dispositiu vaig poder veure imatges de la deessa i del seu culte que altrament no hagués vist mai.
Aquesta web –i el film A Goddess in Motion (2016)– van ser possibles gràcies a la beca Fejos Postdoctoral Fellowship de la Wenner-Gren Foundation.
Contacte
Si teniu suggerències o comentaris, no dubteu a fer-me’ls arribar a:
Roger Canals Vilageliu
Universitat de Barcelona
Projecte actual:
ERC-Consolidator Grant: Visual Trust. Reliability, accountability and forgery in scientific, religious and social images (2021-2026)